Du er her: Forside / Dagtilbud til hjemmeboende personer med demens

Dagtilbud til hjemmeboende personer med demens

Meløy kommune leverer dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer med demens i samarbeid med Gode Øyeblikk AS.

Hva går tilbudet ut på?

Dagaktivitetstilbud skal først og fremst bidra til meningsfulle dager.

Det vil bli lagt til rette for at hver enkelt deltager får holde på med aktiviteter de liker og opplever nyttige. Gjennom deltakelse blir personen en del av et sosialt fellesskap.

I tillegg kan tilbudet virke avlastende til pårørende.

Praktisk informasjon

Dagtilbudet er åpent tre dager per uke i nordre Meløy, og to dager per uke i søndre Meløy. Dagtilbudet har en varighet på 5 timer per dag.

Tilbudet inkluderer henting og hjemkjøring på din hjemmeadresse, samt to måltider per dag. Tilbudet holder åpent 45 uker i året.

Hvorfor delta på dagtilbud?

Ved å delta på ulike aktiviteter kan personer med demens bli stimulert og utfordret både i hode og kropp. Å holde seg i aktivitet kjennes godt i seg selv, og kan virke positivt  på demens. I tillegg vil kontakt med andre redusere sjansen for å utvikle angst og depresjon.

Gode Øyeblikk AS legger vekt på brukernes interesser, ønsker og ressurser. Målet er at personer med demens får brukt sine ressurser og opprettholdt sin selvstendighet så lenge som mulig.

Hvem passer tilbudet for?

Tilbudet passer for deg som bor i eget hjem, og er under utredning for demenssykdommer, eller har fått påvist demenssykdom. Du må i tillegg:

• være komfortabel med å delta i sosialt samvær med andre mennesker
    • være selvstendig i daglige aktiviteter som toalettbesøk og forflytning
    • ha evne til å spise selv.
    Hvordan søker jeg om dagtilbud?

Har du behov for denne tjenesten, kan du søke til Tildelingskontoret, som sammen med Gode Øyeblikk AS vil vurdere om dette tilbudet passer for deg.

Vurderingen er individuell, og tar utgangspunkt i ditt funksjonsnivå i daglige aktiviteter.

Her kan du søke om dagtilbud

Les mer om Tildelingskontoret

Hva må jeg betale?

Du må betale en egenandel for dagaktivitetstilbud i Meløy kommune. Prisen per dag tilsvarer prisen for dagopphold i institusjon, som du kan finne på lenken under.

Oversikt over priser for pleie- og omsorgstjenester i Meløy kommune.

Meløy kommunestyre justerer årlig satsene for egenandelen.

Sist endret: 02.12.2021