Du er her: Forside / Meløybarnehagene / Reipå barnehage

Innhold

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?


     

    Nytt barnehageår 2022/2023

    Velkommen til nytt barnehageår i Reipå barnehage.

    Dette året har vi 41 barn og 12 voksne fordelt på 5 aldersbestemte team og 2 baser. På grønnbasen har vi 10 barn på bjørn og 19 barn på rev og hare som samarbeider. På rødbasen er det 15 barn fordelt på team mus og marihøne.

    Dette barnehageåret er vi tilbake til at barnehagen serverer alle måltider. Vi serverer felles frokost på kjøkkenet fra 0730-0830.

    Rødbasen har lunsj 11.00 og grønnbasen ca 1230.

    I tillegg serverer vi flere mellommåltid. Grønnbasen har knekkebrød og grønnsaker kl 11.00 og frukt 14.30, mens rødbasen har frukt og knekkebrød kl 1400.

    Vi starter med samlingsstunder kl 0915 og ønsker at barna blir levert enten i god tid før eller etter samling.

    Dere får mer informasjon om turdager og opplegg i periodeplanene som kommer ganske snart.

     

    Med vennlig hilsen alle oss i Reipå barnehage.

    Informasjon om barnehagen

    Reipå barnehage har inntil 72 plasser for barn mellom 0-6 år. Barnehagen er delt i to baser og 5 team. 

    Rødbasen består av barn mellom 0-2 år, med team Marihøne og Mus.

    Grønnbasen består av barn mellom 3-6 år, med team Bjørn, rev, og Hare.

    I år har barnehagen en del ledige plasser, og tar gjerne i mot flere barn. 

    Trine Waag Strømsvik er styrer i barnehage, hun er for tiden sykemeldt og Simon fungerer som styrer. 

    Simon Engen Aag er pedagogisk leder og stedfortreder

    Alle teamene har 1 pedagogisk leder og 1-2 fagarbeidere og assistenter. Vi har lærlinger og tar ofte mot studenter. Hvem som jobber påde  ulike teamene finner dere under hvert enkelt team.

    Barnehagen er godkjent som helsefremmende barnehage, trafikksikker barnehage og ren hånd barnehage. Vi har mye fokus på natur og friluftsliv og barns medvirkning. 

    Kontaktinformasjon

    Reipå barnehage ligger i Lyngveien 18 på Reipå.

    Du når oss på følgene telefonnummer:

    • styrer mobil: 415 40 826

    Telefonnummer på basene:

    • mobiltelefon rødbasen: 906 32 898
    • mobiltelefon grønnbasen Bjørn:     906 69 455
    • mobiltelefon grønnbasen Rev og Hare: 906 60 638

    Barnehagen kan også nås på epost:

    styrer:

    Trine Waag Strømsvik

    pedagogiske lederne:

    Eldrid Skjold

    Maiken Løbakk Dahl 

    Simon Engen Aag

    Lene-Mari Antonsen Wallmann

     Elisabeth Jensen 

    Åpningstider

    Mandag til fredag kl. 07.00 - 16.30

    Vi har åpent hele året, med unntak av røddager og planleggingsdager.

    Ledige barnehageplasser. 

    Reipå barnehage har høsten 2021 21 barn fra Ørnes og 26 barn fra Reipå. Vi har ledige plasser og tar gjerne imot nye barn fra både Ørnes og Reipå. 

    I videoen under ser dere noen glimt fra livet i barnehagen vår. Ved eventuelle spørsmål er det bare å ta kontakt med styrer. 

    Reipå barnehage film.mp4even

     

    Team Bjørn

    Informasjon

    Dette teamet består av 10 barn født i 2017 

    De voksne som jobber på dette teamet er:

    •  Eldrid Skjold (pedagogisk leder 100 %)
    • Annveig Falk Olsen (fagarbeider 100 %)

    Periodeplaner og evalueringer

    Periodeplanene og evalureringer blir lagt ut i Visma appen etterhvert som de er ferdige. 

    Team Rev og Hare

    Informasjon

    Dette teamet består av 9 barn barn født i 2018, som er rever og 6 barn som er født i 2019 og 1 barn som født i 2020, disse er harer. Disse teamene er sammenslåtte og samarbeider i år. 

    De voksne som jobber på dette teamet er:

    •  Maiken ( pedagogisk leder 100 %) for revene
    •  Solveig ( pedagogisk leder 80 %) for harene
    •  Solveig (spesialpedagog 20 %)
    •  Wenche Myhre  (assistent 100 %)
    •  Hilde Olsen (fagarbeider 100 %)
    • Greta Bjørklund inne på teamet som vikar. 

    Periodeplaner og evalueringer

    Periodeplanene og evalureringer blir lagt ut i Visma appen etterhvert som de er ferdige. 

    Team Mus

    Informasjon

     Dette teamet består av 8 barn født i 2020 og 1 barn født i 2021. 

    De voksne på teamet er:

    •  Elisabeth Jensen (pedagogisk leder 100 %) 
    •  Astrid M. Antonsen (fagarbeider 80 %) 
    •  Ninja Grytvik Antonsen (assistent/vikar 20 %)
    •  Christine Edvardsen ( fagarbeider 100 %)

    Periodeplaner og evalueringer

    Periodeplanene og evalureringer blir lagt ut i Visma appen etterhvert som de er ferdige. 

    Team Marihøner

    Informasjon:

    Dette teamet består av 6 barn født i 2021 

    De voksne på teamet er:

    •  Lene-Mari Antonsen Wallmann (pedagogisk leder 100 %)
    •  Lene-Mari  er for tiden sykemeldt og Ninja er inne som vikar/assistent på teamet. 
    •  Monica Jensen (fagarbeider 80 %) Hun er delvis sykemeldt. 

    Periodeplaner og evalueringer:

    Periodeplanene og evalureringer blir lagt ut i Visma appen etterhvert som de er ferdige. 

     

    Årsplan, overordna planer og temaplaner

     Inkluderende og trygt barnehagemiljø 2022 (1).docx

     Årsplan 2022-2023 Reipå.pdf

    Temaplaner:

    Barnehagens tradisjoner og markeringer.docx

    Progresjonsplan.docx

     La mæ få klar det sjøl.docx

     

     

    Ny i barnehagen

    Oppstart og tilvenning

    Når barnet ditt har fått barnehageplass hos oss, vil dere motta et brev fra oss som inneholder et velkomstbrev, et informasjonshefte og noen tillatelsesskjema. Dette er det lurt å sette seg inn i før barnet starter i barnehagen.

    Dere er også hjertelig velkommen til å komme innom barnehagen på besøk i forkant av oppstart. Da kan dere få en omvisning og dere og barnet får møte barn og voksne som er i barnehagen fra før.

    Når barnet starter i barnehagen får det en egne garderobehyller med plass til klær, sko og utstyr. Ytterklær pg skotøy må tas med hjem den siste dagen i hver uke. Har barnet barnevogn i barnehagen kan denne stå i barnehagens vognrom.

    Tilvenning:

    Når barnet begynner i barnehagen bruker vi ofte de første 5 dagene til en tilvenningsfase for barnet(varigheten vurderes ut fra hver enkelt barns behov). De 3 første dagene må dere være sammen med barnet. I løpet av disse dagene får vi muligheten til å bli kjent med dere, og dere får oppleve barnehagen fra innsiden. Barnet har faste voksne på sitt team som tar ekstra vare på barnet den første perioden spesielt.

    Dag 1:

    Dere kommer til barnehagen og blir i 2-4 timer. Denne dagen brukes til å bli litt kjent med hverandre og basen. Første dagen skal foreldrene være i barnehagen hele dagen.

    Dag 2 og 3:

    Dere kommer etter avtale med personalet og blir i 3-5 timer. Dagen avsluttes ut fra barnets behov. Barnet kan eventuelt også sove i barnehage. Foreldrene legger barnet disse dagene.

    Dag 4 og 5:

    Etter avtale med ped.leder.

    En av disse dagene får dere tilbud om oppstartssamtale med deres pedagogiske leder.  Dersom barnet blir trist eller urolig den første perioden det er alene i barnehagen, tar vi kontakt med dere. Det er derfor viktig at vi kan nå dere på telefon.

    Bringing og henting:

    Bruk gjerne litt tid på morgenen hvis du har mulighet til det. Si tydelig i fra til barnet når du går. Blir barnet lei seg, får det trøst og støtte av de voksne på teamet. Når du har sagt "hadet" er det viktig at du går og ikke trekker ut tiden, det gjør det verre for barnet.

    Det er viktig å sette av nok tid når du skal hente barnet. Dette fordi du må ha anledning til å snakke med de ansatte, lese informasjon som henger oppe, og la barnet ditt få tid til å avslutte en lek/aktivitet.

    Noen tips:

    Les informasjon du har fått utdelt, sett deg inn i barnehagens hjemmeside og se på oppslagstavler.

    Hvis dere lurer på hvordan barnet har det, er det bare å ringe til oss.

    Dersom barnet ikke kommer i barnehage, er syk eller skal ha fri, vil vi gjerne ha beskjed om dette på forhånd eller samme dag innen kl.930.

    Still alle spørsmål du måtte ha, ingen spørsmål er for små eller for rare, vi er her for deg og barnet ditt.

    Si fra om det er noe du ikke er fornøyd med, det vi får vite om kan vi gjøre noe med.

    Vi er også glade for postive tilbakemeldinger.

    Vi ser frem til å møte barnet og deg/dere og håper dere får en fin tid hos oss:-)

    Informasjonshefte om barnehagen

    Informasjonshefte om Reipå barnehage sendes alle nye foreldre ved oppstart. 

     
    Bekledningstips

    I barnehagehverdagen er barna innom mange aktiviteter inne og ute. Det er viktig at barna har tilstrekkelig med klær tilegnet de forskjellige aktivitetene og årstidene. Vær nøye med å merke barnas klær, sko og andre eiendeler. Det er håpløst for oss ansatte å holde rede på klær og sko hvis det ikke er navn på. Vi tar ikke ansvar for bortkomne eiendeler. I barnehagen vår har vi litt liten garderobeplass, og må derfor ha et system som fungerer. Det vil si at vi oppbevarer aktuelle klær for den aktuelle sesongen i barnehagen. Alt annet skal barna ha hjemme.

    Her er ei liste over hva som skal være på hvilken plass i garderobene.

    Vår, sommer og høst:

    Knagg i yttergang: Regnklær med strikk under foten og parkdress (evt bukse og jakke)

    I kurven: tynn lue, regnvotter, tynne votter, halsvarmer evt solbriller.

    Ett par gode sko og støvler plasseres på skohylle og på gulvet under knaggen til barnet.

    Seinhøst, vinter og tidlig vår:

    Knagg i yttergang: Vinterdress med strikk under foten, regnklær.

    I kurven: 1 tynn lue, 1 tykk lue, 2 par votter, 1 par regnvotter, halsvarmer.

    Ett par gode vintersko og ett par forede støvler (feks cherrox)

    Hele året:

    Hylle i innergarderoben: Mellomplagg i ull eller fleece, ullsokker

    Kurv i innergarderoben: Skal alltid inneholde truser, sokker, longs, t-skjorte, genser og bukse.

    På knaggen  i innergarderoben henges ytterklær og sekk.

    Når vi er ute i all slags vær, kler vi barna etter trelagsprinsippet.

    Det vil si at vi har ett lag innerst mot kroppen. Her anbefaler vi ull!

    Ett mellomlag bestående av ull eller fleece. Ytterplagg bestående av regnklær, dress eller annet egnet plagg som er vind- og vanntett.

    På beina anbefaler vi ullsokker. Tynne ullsokker på milde dager og tykkere ullsokker, evt to lag på kalde dager.

    Råd og utvalg

    Foreldreutvalgte for barnehager (FUB)

    FUB er et selvstendig rådgivende organ for og med foreldre med barn i barnehagen. FUB er også en høringsinstans for Kunnskapsdepartementet i saker om samarbeid mellom hjem og barnehage. FUB skal gjennom informasjon og veiledning overfor foreldrene, styrke foreldreengasjementet og foreldreinnflytelsen i barnehagen.

     FUB skal jobbe etter følgende hovedmål:

    "Samarbeidet mellom hjem og barnehage skal bidra til at alle barn i barnehage får et best mulig tilbud."

    FUBs oppdrag:

    FUB er et selvstendig rådgivende organ for departementet i saker om samarbeid mellom hjem og barnehage. FUB skal arbeide for et godt samarbeid mellom hjem og barnehage og skal ivareta foreldrenes interesser i barnehagesammenheng.

    FUB skal videre styrke foreldreengasjementet og foreldreinnflytelsen i barnehagen - gjennom informasjon og veiledning overfor foreldrene. Kunnskapsdepartementet har fått et uavhengig rådgivende organ som kan representere foreldrene nasjonalt i ulike høringer og arbeider. Bakgrunnen for opprettelsen av FUB, var ønske om at foreldrene skal synliggjøres i barnehagepolitiske saker.

    Mer informasjon om FUB finner du på deres nettside.  Og i deres informasjonsbrosjyre som du finner her.

    Barnehagens foreldreutvalg (FAU)

    For å sikre samarbeid med barnas hjem skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

    Foreldrerådet består av foreldrene / de foresatte til alle barna i barnehagen og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til samarbeidet. FAU (foreldrenes arbeidsutvalg). I Reipå barnehage kan det velges 2 representanter med vara. Begge basene skal være representert.

     FAU:

    Representant

     

     Thea Roen Angell(Rødbasen)

    vara: Veronica Kvande

     

    Rainer Sandberg(grønnbasen)

     

     vara: Ninja Lisell Grytvik Antonsen

     

    Leder for FAU er ansvarlig for at det blir avholdt foreldrerådsmøter og evt temamøter etter behov og initiativ fra de øvrige foreldrene.

    Samarbeidsutvalget (SU)

    Samarbeidsutvalget SU består av:

    • to foreldre representanter med vara – valgt av foreldrerådet

    • to ansatte representanter med vara - valgt av personalgruppa

    • en eier representant – valgt av Meløy kommune

    Barnehagens styrer har møte,- uttale og forslagsrett, samt informasjonsplikt i samarbeidsutvalget. Styrer kan utpekes til sekretær for samarbeidsutvalget

    SU- Samarbeidsutvalget Medlemmer:

    Representant

    Medlem

    Vara

    Foreldre

    Thea Roen Angell(rødbasen)

     Veronica Kvande
     

     Rainer Sandberg(grønnbasen)

     Ninja Lisell Grytvik Antonsen
     

     

     

    Ansatte

    Christine Edvardsen

    Elisabeth Jensen
     

     

     
     

     Maiken L.Dahl

     Hilde Olsen

    Eier Meløy Kommun

    Maren Ragnvaldsen Grete Johanne Vatne Solfall

     

     Samarbeidetsutvalgets oppgaver:

    • Være et rådgivende, - kontaktskapende og samordnende organ for foreldrene, personalet og eier

    • Skal være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag

    • Skal godkjenne barnehagens årsplan / langtidsplan

    • Skal fremme kontakt mellom barnehagen og lokalsamfunnet

    • Komme med synspunkter til forandringer innenfor budsjettrammen

    • Se til at barnehagen drives innenfor rammen av barnehageloven, barnehagens vedtekter og budsjett

    • Uttale seg om endringer i vedtekter for Meløy kommunes barnehager

    Avstemmingsregler: Dersom det foretas avstemming har hver representant en stemme, og vanlig flertallsvedtak gjelder. Ved stemmelikhet har lederen dobbeltstemme. Styrer har møte, tale og forslagsrett i SU, men ikke stemmerett.

    Taushetsplikt: Alle SU- medlemmer må skrive under taushetsløftet.

    Møter og referater

    Her finner du referater fra møter i barnehagen samarbeidsutvalg og foreldremøter etterhvert som de er klare.   

     

    Gode tips og råd

    Bekledningstips 

    I barnehagehverdagen er barna innom mange aktiviteter inne og ute. Det er viktig at barna har tilstrekkelig med klær tilegnet de forskjellige aktivitetene og årstidene. Vær nøye med å merke barnas klær, sko og andre eiendeler. Det er håpløst for oss ansatte å holde rede på klær og sko hvis det ikke er navn på. Vi tar ikke ansvar for bortkomne eiendeler. I barnehagen vår har vi litt liten garderobeplass, og må derfor ha et system som fungerer. Det vil si at vi oppbevarer aktuelle klær for den aktuelle sesongen i barnehagen. Alt annet skal barna ha hjemme.

    Her er ei liste over hva som skal være på hvilken plass i garderobene.

    Vår, sommer og høst:

    Knagg i yttergang: Regnklær med strikk under foten og parkdress (evt bukse og jakke)

    I kurven: tynn lue, regnvotter, tynne votter, halsvarmer evt solbriller.

    Ett par gode sko og støvler plasseres på skohylle og på gulvet under knaggen til barnet.

    Seinhøst, vinter og tidlig vår:

    Knagg i yttergang: Vinterdress med strikk under foten, regnklær.

    I kurven: 1 tynn lue, 1 tykk lue, 2 par votter, 1 par regnvotter, halsvarmer.

    Ett par gode vintersko og ett par forede støvler (feks cherrox)

    Hele året:

    Hylle i innergarderoben: Mellomplagg i ull eller fleece, ullsokker

    Kurv i innergarderoben: Skal alltid inneholde truser, sokker, longs, t-skjorte, genser og bukse.

    På knaggen  i innergarderoben henges ytterklær og sekk.

    Når vi er ute i all slags vær, kler vi barna etter trelagsprinsippet.

    Det vil si at vi har ett lag innerst mot kroppen. Her anbefaler vi ull!

    Ett mellomlag bestående av ull eller fleece. Ytterplagg bestående av regnklær, dress eller annet egnet plagg som er vind- og vanntett.

    På beina anbefaler vi ullsokker. Tynne ullsokker på milde dager og tykkere ullsokker, evt to lag på kalde dager.

    Barn og samlivsbrudd

    Et samlivsbrudd mellom foreldre er en omveltning for alle i familien ikke minst de yngste barna. Barnehagebarn kan ikke på samme som eldre barn og voksne forstå hva et samlivsburdd er, og hvorfor det skjer. Her er litt informasjon om hvordan barn kan reagere ved et samlivsbrudd, og hva foreldrene kan gjøre for å støtte barna.

    Barns reaksjoner:

    Barns reaksjoner ved et samlivsbrudd kan variere mye. De aller fleste barn viser likevel en eller annen form for reaksjon på en slik omfattende hendelse. Noen barn viser kun mindre reakasjoner. For de fleste barna går det likevel bra på sikt.

    Noen av de vanligste reaksjonene hos små barn er:

    • sinne
    • frustrasjon
    • sorg
    • tilbaketrekking
    • engstelse og usikkerhet
    • klenging
    • konflikt med andre barn og voksne
    • hodepine
    • vondt i magen
    • andre kroppslige reaksjoner

    Foreldre og ansatte i barnehagen kjenner barnets atferd godt, og vil fort merke hvordan hvert enkelt barn kan endre seg.

    Hva kan foreldrene gjøre for å lette på situasjonen?

    Hvor godt barnet tilpasser seg ved et samlivsbrudd, er i stor grad avhengig av hvor godt foreldre og barnehageansatte klarer å samarbeide til barnets beste etter bruddet. De voksne i barnets nærmeste omgivelser er de som kan hjelpe barna å forstå og bearbeide alt det nye.

    Ofte har foreldre ulike tolkninger av hva som førte til bruddet og hvordan den nye situasjonen er. Det er viktig at foreldrene kommer frem til felles grunnleggende informasjon, eller en felles historie de kan fortelle til barnet.

    Huskeregler:

    • Informer barnehagen om bruddet på et tidlig tidspunkt
    • Forsøk å unngå at er vitne til konfliker mellom dere som foreldre
    • Snakk fint om tidligere samboer/ektefelle til barnet
    • Et godt samarbeid mellom mor og far er gunstig for barnet ved at barnet slipper å være lojal mot to parter som er i konflikt.
    • Vær lydhør overfor barnets reaksjoner, og hjelp barnet å bearbeide og forstå vanskelige følelser.
    • Gi barnet trygghet på at du alltid vil være glad i barnet selv om dere ikke lengre skal bo i samme hus.
    • Samarbeid med barnehagen om hvilken informasjon barnets skal få.
    • Barnehagen representerer rutiner, ro og trygghet. Bruk barnehagen som en ressurs, og prøv å samarbeide til barnets beste.
    • Forsøk å møte til felles foreldresamtaler.
    • Ha gode avtaler for samarbeid om praktiske løsninger om rundt henting og klær/skriftetøy.
    • La barnet snakke med andre nære voksne ut fra egne initiativ.

    (Denne informasjonen er henter fra et opplegg fra pedlex som heter ett barn - to hjem, informasjonsfolder til foreldre om barn og samlivsbrudd. Folderen kan dere få hos barnehagen)

    Under finner du:

    Retningslinjer for skoler/sfo og barnehager i Meløy, for samarbeid med foreldre som ikke bor sammen.

    Retningslinjene inneholder også skjema som kan fylles ut. Du finner dem her:

    RETNINGSLINJER FOR SKOLER OG BARNEHAGER I MELØy, foreldre som ikke bor samme

     

    Reipå barnehage

    Besøksadresse:

    Lyngveien 18
    8146 Reipå

    Telefon: 75710470

    Sist endret: 10.11.2022