Du er her: Forside / Fjelltrimmen

Fjelltrimmen

Kulturkontoret, Gammelveien 5, 8150 Ørnes

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?

Fjelltrimmen

Det er satt opp postkasser med turbøker på 16 ulike turmål i kommunen.
    Besøker du som voksen 10, eller er over 75 år eller barn (tom året du fyller 10 år) 6 eller flere av turmålene får du årets Fjelltrimkrus/fat.  Hvis du som voksen besøker alle 16 postene eller barn 12 av postene blir du Superfjelltrimmer som mottar diplom.

Fjelltrimmen varer fra 1. juni til 1. oktober. Om vær og snøforhold tillater det startes arbeidet med å legge ut bøker fra april/mai. På de høyeste toppene kan bøkene bli tatt ned før 1. oktober.

Turbeskrivelser og kart finnes på UT.no, og i brosjyren "På tur i Meløy".

Dersom du har turrelaterte spørsmål anbefaler vi deg å stille disse på Facebook-gruppa "Fjelltrimmen i Meløy".

ALLE TURENE GJENNOMFØRES PÅ EGET ANSVAR - VIS FJELLVETT!

Registreringskort

Fjelltrimkortet må fylles ut og innleveres innen 1. oktober.
    Kortet koster kr. 80,00 og selges følgende steder:
    Servicetorget, Rådhuset, Ørnes -  Bondestua, Engavågen - Spar, Halsa -
    Fabiola AS, Glomfjord - Meløy bibliotek Ørnes.
    Frist for innlevering av kortet er 1. oktober.

Fjelltrimpostene 2018

Bruk kart som finnes på UT.no når du skal på tur. Selv om løypene er merket med merkeband og røde piler må kart benyttes.  Enkelte steder kan det være vanskelig å merke.  Postene er merket med vanskelighetsgrad: *Lett   **Middels  *** Krevende

Corbels Canyon, Glomfjellet

Corbels Canyon ligger i nasjonalparken Láhko, og er spesielt interessant med vannlåser, grotter og underjordiske elver. Turen starter fra parkeringsplassen ved Namnløsvann, eller på Namnløshøgda. Følg T-merket rute fra parkeringsplass ved Namnlaushøgda til du kommer til skilt som markerer krysset mellom ruta til Langvatnet og Gammen i Kvitsteindalen. Følg rute til Langvatnet til den krysser Corbels Canyon. Kassen står på  T-merket  varde like ved Jordbrua. Turen kan også gå via Fiskvasskardet.
    Det er vanskelig å merke løypene på fjellet med gule bånd. Dette er et nasjonalparkområde, og det ikke er tillatt å bruke merkepinner og maling. Ta med deg kart over området.
    Tid: 4-5 t
    Lengde: 14 km t/r
    Moh.: 600 (start 550)
    Vanskeligshetsgrad: **
    Ta med deg kart over området.
    Kart og GPS spor via Fiskvasskardet på www. ut.no

Engenbreen, Svartisen

Ta skyssbåt fra Holandsvika til Svartisen.  Turen tar ca. 10 minutter.
    Gå langs veien og ta av til høyre i veikryss. Følg veien over elva. Her kommer du etterhvert inn på gamle Prins Olavs vei. Ta av mot venstre når veien deler seg. Følg denne veien, som er ganske tydelig, videre fram mot postkassen. Denne er plassert i nærheten av elva som kommer ut under breporten.
    Det er også mulig å gå turen fra Brestua, sørover langs vannet og over hengebrua, videre inn på vei.
    Tid: 2,5 - 3 t t/r
    Lengde: 6,8 km t/r
    Moh.: 15
    Vanskelighetsgrad: *

Frokosttuva/Lasset, Bjærangsfjord

Start på Breivikhøgda på mottsatt side av skulpturen «Varde». Følg opparbeidet tursti til veis enda, videre på merket sti til Frokosttuva. Fin rasteplass ved gapahuken på turstien, turen går ellers i lett terreng.
    Tid: ca. 2 t t/r
    Lengde: 5 km t/r
    Moh.: 352
    Vanskelighetsgrad: *

Høystadflata, Holandsfjord

Turen starter fra gården Sommerset i Holandsfjorden. Parkering ved Fv 17.
    Første halvdel av turen går på skogsvei opp dalen, og deretter over på merket sti. Oppe på høyden følger du merket sti rett fram til åskammen, passer under ei kraftlinje og så til venstre utover til posten. Tørt terreng hele veien.
    Flott utsikt over hele Halsaområdet, Skarsfjorden, Åmøya og mot Engavågen. Ved St.Hans tider er det flott med en kveldstur hit, kanskje mulighet for å få se midnattsola.
    Tid: ca. 2 timer t/r
    Lengde: 5 km t/r
    Moh.: 400

Møndalstinden/heia, Reipå

Ta av til venstre fra fylkesvei Reipå-Marken ved Sætereng, (rødt skilt med Botntind på lyktstolpe) og følg kommunal vei i cirka 400 m. Parker etter anvisning som vist på oppsatt skilt. Herfra følger du privat vei(nordøstlig retning) cirka 70 m hvor du tar til venstre og følger skogsvei i cirka 1.5 km innover dalen, ta til høyre og følge merket løype opp til Marknakken. Følg stil til venstre mot Botntind i cirka 700 meter før du tar til høyre og følger merket løype cirka 1.5 km opp til Møndalsheia. Turen bør gås i tørt vær da turen opp fra skogsvei til Marknakken er litt bratt.
    Tid:  4-5 t
    Lengde: 9 km t/r
    Moh.: 800
    Vanskelighetsgrad: **/***
    kart og GPS spor på www.ut.no

Nedre Naver, Glomfjellet

Start på parkeringsplassen ved Namnlausvatnet. Følg den gamle anleggsveien vestover til vestenden av Namnlausvatnet. Her tar du av på T-merket sti som går vestover mot nedre Navervatn. Følg stien til demningen ved nedre Navervatn. Kassen henger på lukehuset ved demningen. På turen går du forbi Glomfjordløva, en stor stein som ser ut som en sjøløve. Ved nedre Naver finner du også Rallarbrakka.
    Tid: 3-4 timer - Lengde: 10 km t/r
    Moh.: 595 (start 550)
    Merk:

Sivertbu, Engavågen

Turen til Sivertbu startes fra samfunnshuset Idun, hvor det er greie parkeringsforhold.Følg skogsveien omlag 1,5 km, forbi høyspentlinja, opp en bratt høyresving til veien krysser bekken som kommer ned fra Stordalen. Her skal du ta sti opp til venstre. Følg veiviser/pil mot Stordalstinden. Omlag 300 meter lenger opp i dalen deler stien seg og du skal følge sti mot høyre til Sivertbu.
    Tid t/r:  2 t
    Lengde: 3 km t/r
    Vanskelighetsgrad: *

Spilderhesten (Nordhesten), Neverdal

Turen starter ved parkering Neverdal skole. Gå gjennom skolegården og følge skogsvei mot miljøhytta. Følg stia videre bak hytta og opp gjennom skogen. Over tregrensen går stien gjennom ei steinur. Her er det bratt og en del løse masser og du må trå varsomt. Fra Sørhesten (500 moh) følges ryggen østover før du vender nordover mot toppen. Fra Sørhesten og opp er belønningen en fantastisk utsikt i alle retninger.
    Tid.: 4 t t/r
    Moh.: 811 moh.
    Vanskelighetsgrad: ***
    Kart og GPS spor på www.ut.no

Syrgrastinden, Ørnes

Turen starter ved skihytta i Spilderdalen. Følg skogsveien opp til naustet ved Lysvatn, og derfra opp til Syrgrastinden. Ruten er godt merket, tørt og fint terreng hele turen.
    Kassen står ca. 200 m fra toppen, og for de som bruker GPS har kassen disse koordinatene: 33 W 450947 7419538.
    Tid: 4-5 timer t/r, ca. 5,6 km lang
    Moh.: 540

Teppfjellet, Ågskardet

Ta til venstre i veikrysset ovenfor fergeleiet på Ågskardet. Like etter krysset tar man til høyre og følger veien gjennom byggefeltet fram til en port i utmarkgjerdet. Deretter følges oppmerket sti opp til toppen hvor det er flott utsikt over Ågskardet og området rundt.NB – det er ikke nødvendig å ta med bil på fergestrekningen Furøy-Ågskardet.
    Tid: 2 t t/r
    Lengde: 4 km t/r
    Moh.: 364

Ørskroven, Reipå

Kjør ut til Øra, parkér ved gården til Tormod Martinussen. Det er skiltet hvor du skal ta av og hvor du skal parkere. Følg sti fra parkering mot skogsvei, denne er merket med gule bånd og med skilt.
    Skogsveien har en slak stigning de første hundre meterne, terrenget blir deretter brattere opp mot Ørskroven. Underlaget i stigning er lyng og mose, og det er tørt. Du kan gå med joggesko eller med fjellsko.
    Oppe på aksla ca. 400 meter unna toppen, er det ved enkelte partier bratte skråninger mot nordøst, vær obs på dette om du har med deg barn på turen.
    Hele turen tar 3 timer med god tid til pauser og kafferast.
    Tid: ca. 3 t t/r
    Moh.: 415

Gåsvann

Start fra parkeringsplassen ved Namnlausvann på Glomfjellet. Følg T-merket sti vest for Namnlausvannet til enden av vannet (over elva/bekken). Følg merket sti et LITE stykke videre til du kommer til et T-merke med en lang jernstang og en litt mindre plaststang i. Ta av og gå litt mot venstre herfra mot Daudmannsskardet. T.løypen mot Hørnquistvatnet og Kråvatnet skal IKKE følges videre herfra. Fortsett gjennom skardet, følg varder og bambusstenger. Kassen står på en kolle ved øverste av Gåsvatnan (til venstre når du kommer ned dalen).
    Koordinater er W461864 UTM 7410415.
    Kart/illustrasjon som viser hvor man skal gå.

Tid: ca. 1,5 t en vei
    Lengde: 9 km t/r
    Moh.: 554

Kjelddalsaksla/Ørnstein

Start ved skilt i Kjeldal og følg skogsveien oppover. Kryss elva og gå opp skråningen. Følg merket skogsvei så langt den går. Videre er det godt merket til Ørnsteinen på Kjelddalsaksla. Her er det flott utsikt over Kjeldalen og utover Bjærangsfjorden.Parkering ved bedehuset i Kjeldal.  (Ikke parker på mark/privat eiendom)
    Tid: 2-3 t t/r
    Moh.: 368
    Kart og GPS spor www.ut.no

Platå under Røshagtinden

Turen starter i Frøsen, ca. 2 km fra fergeleiet i Meløysund. Følg sti via Fagervikdalen, nesten oppe ved Litjvasskjølen tar en av og følger fjelltrygg opp til posten. Kassen står på platået under Røshagtinden, det er vanskelig å gå opp på selve tinden. Turen merket med skilt og merkebånd.
    Fin tur og nydelig utsikt når du når toppen.
    Moh: 400
    Lengde: 3 km t/r
    Tid: 2-3 timer

Djupvikfjellet

Turen starter i Aspdalen, like ved fotballøkka. Vis hensyn ved parkering.
    Følg sti langs fjellryggen og ta til venstre mot toppen der stien deler seg. På toppen kan man nyte flott utsikt over Ørnes og fjorden utover.
    Toppen kan også nås ved å gå sti under kraftlinjen fra Åsveien i Mosvolddalen, og fra Spildra skole.
    Moh: 310
    Tid: 1,5 t t/r
    Lengde: 2 km t/r
    Vanskelighetsgrad: *

Skarstinden

Kjør over fyllinga fra Grønøy, ta til venstre mot Stavnes og følg veien ca. 1 km til Bognes. Parker på utkjørsler langs veien og følg merkinga oppover til Trollskardet. Sving til venstre og følg dalføret/lia opp til skaret mellom Risnestinden og Skarstinden. Følg så sti mot venstre (sørover).
    Tid: 4 t t/r
    Moh.: 641
    Vanskelighetsgrad: ***

Fjelltrimgruppa

Fjelltrimgruppa prøver å merke godt og legge best mulig til rette for hvert turmål og tar gjerne imot innspill på dette. De som er med i Fjelltrimgruppa er:
    Helge Johansen, Engavågen
    Wilhelm Birkelund, Halsa
    Tove Omnes, Meløy
    Trond Fjærem, Neverdal
    Frank Holdal, Ørnes
    Jan Tore Roksøy, Ørnes
    Grete Høgmo Stenersen, Meløy kommune, fagleder kultur
    Dersom du oppdager at det er manglende merking, feil i beskrivelsen(e) eller andre ting, ta kontakt med Meløy kommune, fagleder kultur Grete Høgmo Stenersen, tlf. 75 71 00 00, mail: grete.stenersen@meloy.kommune.no eller "Fjelltrimmen i Meløy" på Facebook.

Fjelltrimkrus/fat

Motivet på krus og fat er et av årets fjelltrimposter. Motivet tegnes i sort/hvitt, krus og fat produseres av Porsgrun Porselen AS
    De som til nå har bidratt til tegning av fjelltrimmotiv er:

- Anfinn Myrvang
    - Johan Aage Iversen
    - Terry Whittall
    - Gro Rykkelid

Fjelltrimkvelden

Utdeling av kurs og fat skjer på den årlige Fjelltrimkvelden som arrangeres i januar. Det trekkes ut premier blant de som møter opp på Fjelltrimkvelden.