Du er her: Forside / Fjelltrimmen

Fjelltrimmen

Kulturkontoret, Gammelveien 5, 8150 Ørnes

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?

Barnetrimmen

Barnetrimmen i Meløy er et tilbud til barnefamilier.

Fjelltrimmen

Det er 18 ulike turmål i Fjelltrimmen. Hvert turmål har en kode på turkassa som dere skal registrere på Fjelltrimkortet deres sammen med datoen for besøket.

Besøker du som voksen 10 eller flere av turmålene får du årets Fjelltrimkrus/fat. Er du over 75 år eller barn (t.o.m. året du fyller 10 år) skal du besøke 6 eller flere turmål for å få fat/krus. Du blir superfjelltrimmer hvis du som voksen går 16 turer og som barn går 12. Som superfjelltrimmer vil du få både krus og fat.

Personer med funksjonsnedsettelser som krever ledsager med på tur, kan ta kontakt med folkehelserådgiver Marlene Blomstereng Karlsen. Da gjør vi en avtale om antall turer for å oppnå krus/fat. Ta gjerne kontakt dersom dere har spørsmål eller noe er uklart.

Fjelltrimmen starter 1. mai og varer fram til 1. oktober. Det er kun de postene som er klare for å bli gått som legges ut 1. mai, de resterende legges ut etter hvert som forholdene er til det. På de høyeste toppene kan postene bli tatt ned før 1. oktober. Følg med her på siden eller på facebooksiden "Fjelltrimmen i Meløy" for å se hvilke poster som har blitt lagt ut.

Turbeskrivelser og kart finnes her på hjemmesiden, på TellTur.no og UT.no.

ALLE TURENE GJENNOMFØRES PÅ EGET ANSVAR - VIS FJELLVETT!

Dersom du har turrelaterte spørsmål anbefaler vi deg å stille disse på Facebook-gruppa "Fjelltrimmen i Meløy".

Registreringskort

På alle 18 turmål i kommunen er det satt opp turkasser med koder på (TellTur). Kodene står enten utenpå eller inni lokket på kassen, eller på et skilt.
    Noter deg koden på turmålet. Denne koden og dato for besøket skrives på Fjelltrimkortet.

Fjelltrimkortet må fylles ut og innleveres senest 1. oktober.
    Kortet koster kr. 150,00 (fra 20 år) og kan kjøpes på følgende steder:

• Veiledningssenteret, 1 etasje, Meløy rådhus
    • SPAR, Halsa
    • COOP, Engavågen

Nytt fra 2024 er at fjelltrimkortet er gratis for barn og unge til og med fylte 19 år. Kortet er merket og skiller seg fra kortene til de over 20 år.

På utsalgsstedene kan du betale med Vipps. Send beløpet til Kulturkontoret på #135527. Det er viktig du merker Vipps-betalingen med "fjelltrimmen".

Fjelltrimpostene 2024

Bruk kart som finnes på TellTur.no og UT.no når du skal på tur. Selv om løypene er merket med merkeband og røde piler må kart benyttes. Enkelte steder kan det være vanskelig å merke. Postene er merket med vanskelighetsgrad: *Lett   **Middels  *** Krevende

Kart over alle Fjelltrimturene

Papphuset, Glomfjord

Turen er en del av Rallarmarsjløypa opp på Glomfjellet. Her følger du i rallarnes spor etter den første vannkraftsutbygginga øst for Glomfjord fra 1912-1920. på veggen til "Papphuset" finner du telltur-koden. Du kan fortsette Rallarmarsjløypa til høyre for brakka og videre opp på Glomfjellet og til brakkene og Fykantrappa ved Nedre Naver. Turen har litt stigning. Ved "Papphuset" får du fin utsikt utover Glomfjorden.

Turen starter ved vestenden av Fykanvatnet, like øst for Glomfjord. Ta av fra riksvei 17 mellom Fykantunnelsen og Svartistunnelen. Parkering på rasteplasslomme like etter at du har passert brua over utløpselva.

Lengde : 3,8 km t/r
    M.o.h.: 460 meter

Nordhøgsetbakken, Selstad (åpnet)

Turen langs Selstadvatnet og fram til turmålet går på en skogsvei og er en tur som er egnet for hele familien. For enden av Selstadvatnet er det benk og bord og nydelig utsikt til de majestetiske fjellene ute i havgapet.
    Det er dårlig med mobildekning på hele turen og det kan derfor være vanskelig å registrere turen ved turmålet. Du kan registrere turen i ettertid når du kommer tilbake fra tur.
    På Selstad følger du Øvre-Selstadveien til veis ende. Her startet turen, og du kan du parkere.

Lengde: 5 km t/r
    M.o.h.: ca. 125 meter

Ørskroven, Reipå (åpnet)

Kjør ut til Øra og parkér ved gården til Tormod Martinussen. Det er skiltet hvor du skal ta av og hvor du skal parkere.

Følg sti fra parkering mot skogsvei. Skogsveien har en slak stigning de første hundre meterne, terrenget blir deretter brattere opp mot Ørskroven. Oppe på aksla ca. 400 meter unna toppen, er det ved enkelte partier bratte skråninger mot nordøst, vær obs på dette om du har med deg barn på turen. Dette er en flott tur som mange i Meløy er glad i. Området byr på fine naturopplevelser og med særegne fjellformasjoner. Turen er merket noen steder med skilt.

Tid: 2-3 timer t/r
    Lengde: 7,8 km t/r
    M.o.h.: 415 meter

Bolgbørra, Bolga

Bolgbørra er et naturlig hull i fjellet, en grotte med to innganger. Følg skilting til marka rett nord for gravgården. Kryss marka og gå gjennom en liten granskog til du møter stien til Bolgbørra. Følg stien opp en stigning. Fra grotta kan du ta deg lett inn i hullet. Når man kommer ut på andre siden, er utsikten en helt annen, og på klare dager ser man helt til Lofotveggen i nord.

Tid: 1 time t/r
    Lengde: 2,2 km t/r
    M.o.h.: 85 meter

Svenningen, Støtt (åpnet)

Rundturen starter ved damskipskaia på øya Støtt. Gå videre mot Støtt brygge. Turen er merket med skilt og blå maling. På turen vil du kunne oppleve godt bevarte bunkerser og kanonstillinger fra 2. verdenskrig. Med hodelykt kan du utforske bunkersene på egen hånd. Etter bunkersene kommer du til en lokal trimkasse som står på turens høyeste punkt, Svenningen. Utsikten fra den lille toppen er spektakulær over Vestfjorden og øyriket i Meløy. Du ser Lofotfjellene i nord og øyene i Helgeland i sør.

Tid: 1-2 timer t/r
    Lengde: 5,5 km rundtur
    M.o.h.: 76 meter

Glomfjordløva, Glomfjellet (åpnet)

Du kjører av Fylkesvei 17 til venstre like etter Fykantunnellen. Du kjører Fjellveien helt frem til parkeringen på Namnlaushøgda. Her starter turen.

Flott fjelltur i lettgått terreng. Turen går på god sti og turvei. Du kan gå på ski på vinteren. Er godt egnet for barn. Turen blir merket når det blir vår på fjellet. Vær oppmerksom på at turkassen og TellTur-koden er plassert på høyden ovenfor selv steinformasjonen Glomfjordløva.

Lengde:
    M.o.h.:

Migandlivatnet, Meløya

Suppevatnet, Spilderdalen (åpnet)

Turen starter ved skihytte til Meløy ski og sykkel i Spilderdalen, ca. 4  km fra avkjørsel fra Fylkesvei 17 ved Spilderbrua. Parker ved parkeringsplass ved veien nedenfor skihytta. God traktorvei/sti hele veien opp. Turen kan gjennomføres i joggesko – ingen våte partier.

Tid: 1,5 time t/r
    Lengde: 5,6 km t/r
    M.o.h.: 400 meter

Halvøya, Glomfjellet (åpnet)

Når du står ved Holmvassdemningen ser man varden i horisonten der kassen er satt opp på Halvøya (858 moh). Det er vanskelig å merke ruta på fjellet, men man må følge vardene. Det er merket fra demningen og et godt stykke innover. Hold høyden, følg merker og varder fram til turmålet.

Tid: 3-4 timer
    Lengde: 7,8 km t/r
    M.o.h.: 858 meter

Svartisleden, Engenbreen

Lomtjønna, Ørnes (åpnet)

Turen starter i Aspdalen, like ved fotballøkka. Følg sti langs fjellryggen og ta til venstre mot toppen der stien deler seg. Fra Djupvikfjellet går turen på god sti i lett kupert terreng ned mot Lomtjønna. Turkoden er satt opp inne i gapahuken.
    Tur som passer for hele familien og kan gjennomføres i joggesko på barmark. Et lite parti som er litt myraktig før en kommer opp til toppen på Djupvikfjellet.

Lengde: 4 km t/r
    M.o.h.: 311 meter

Røyrstøtinden, Halsa

Turen starter fra parkeringsplassen ved Halsa skole. Gå forbi leskuret på skolen og forbi det store dessestativet oppå bakken. Du vil da komme på stia som fører mot turmålet. Stien går forbi et grillhus før du kommer inn på en skogsvei. Følg skogsveien oppover forbi en gapahuk og fram til at skogsveien deler seg. Ta av til høyre og så til venstre til veis ende. Man kommer da på en sti som fører til siste skogsvei som også følges til veis ende. Stien svinger svakt til venstre etter ca 100 meter og over en bekk. Følg stien videre oppover langs en rygg og en atv-vei. Følg denne til den krysser et par rygger og gå da over på stia som fører opp på siste rygg som vi følger ut til posten.

Tid: 3-4 timer t/r
    Lengde: 8,6 km t/r
    M.o.h.: 435 meter

Østentind, Ørnes

OBS! Skiltet er revet i stykker, ta kontakt med kulturkontoret dersom du trenger hjelp til registering.

Turen starter i Torsvika. Etter små 10 min. står det et skilt mot Kvithammaren til venstre. Det står også det røde fjelltrimskiltet. Stia tar deg opp igjennom Torsvikskogen. Når du nærmer deg toppen deler stia seg i to. Dette er markert ved et gult bånd rundt et stort tre i skogen. Begge stier tar deg til turmålet. Den rett fra/til venstre tar deg igjennom skogen. Stia til høyre tar deg på yttersida av skogen og nærmere fjellkanten. Fra Kvithamarn går turen videre nordover på tørr og tydelig sti. Etter cirka 250 meter blir det brattere opp til ca. 500 meter over havet. Her flater det ut de neste 250 meterne før siste oppstigning til Østentind starter. Toppen ligger cirka 710 moh. Turkoden er festet til signal som er satt opp på toppen av Østentinden

Turen er krevende og passer ikke for de minste.

For de som ønsker det er det mulig å gå denne turen fra Gjerseth også. Det er en tydelig sti hele veien, denne turen er ikke merket. Følg da stia mot Rontinden, men ta av til høyre rett før myr-partiet ca. halvveis.

Tid: 3-4 timer t/r
    Lengde: 5,6 km t/r
    M.o.h.: 710 meter
    Vanskeligshetsgrad: ***

Middagshågen (Stortuva), Bjærangsfjorden

Turen stater på sørsiden av Bjærangsfjorden. Rødt turskilt er satt opp ved hovedveien. Ta av ved skiltet, og parkér noen få meter fra hovedveien. Turen er godt merket. En middels tur, men vær oppmerksom på det er god stigning stort sett hele turen opp. Du går forbi Middagshågen, og turkassen er plassert på Stortuva. Du blir belønnet med en veldig fin utsikt over søndre Meløy. Det er viktig at du lukker porten du går gjennom når du forlater skogsveien og begynner på stien.

Tid: 3 timer t/r
    Lengde: 5,2 km t/r
    M.o.h.: ca. 550 meter

Blåsfjellet, Ågskardet

Ta av fra veien ca 200- 300 meter fra fergekaia på Ågskardet. Følg veien helt til tregrind. Viktig at vi lukker denne etter oss. Vi følger skogsvei et stykke før vi går over på sti oppgjennom et plantefelt. Ganske vått første ca 400 meter. Følg sti oppover. Kommer innom en ny skogsvei et lite stykke før vi går ut på sti oppgjennom bjørkeskogen. Følger denne til et veiskille som peker med pil merket båsfellet. Vi følger denne stien vidre oppover og forbi kassen ved teppfjellvatnet. Ny pil som sier blåsfjellet. God og tydelig sti. Når vi kommer over skogen var det litt vanskelig å finne noe godt å henge merkene i. Litt langt mellom merker, men meget fin sti som fører rett til posten.
    Koden henger bak turkassen.

Tid: 3-3,5 time t/r
    Lengde: 5 km t/r
    M.o.h.: 400 meter

Litlvatnet, Ørjosen (åpnet)

Fin skogsvei oppover til vatnet. Følg stien helt ut på enden.

Tid: 1,5-2 timer t/r
    Lengde: 3,8 km t/r
    M.o.h.: 344 meter

Harfjelltinden, Åmøy

Følg bilvei til Buvik i retning Åmøyhamn. Følg veien fra Buvik og ta av på stien der den er merket. Dette er en krevende tur og passer kanskje ikke for alle. God sti til å begynne med og den er godt merket. Etter hvert kommer du til et krevende og bratt parti med steinur. Her må du trå forsiktig. Stien blir mindre og det blir litt lenger avstand mellom de gule merkebåndene da det ikke er mye å feste disse på. Ta deg god tid på denne turen, og gled deg til en flott utsikt fra toppen.
    OBS! Denne turen har ikke blitt remerket enda.

Tid: 2,5-3 timer t/r
    Lengde: 3,6 km t/r
    M.o.h.: 488 meter
    Vanskeligshetsgrad: ***

Stordalstingen, Engavågen

Fjelltrimgruppa

Fjelltrimgruppa prøver å merke godt og legge best mulig til rette for hvert turmål og tar gjerne imot innspill på dette. De som er med i Fjelltrimgruppa er:

• Trine Marita Pedersen, Engavågen
    • Stein Wictor Birkelund, Halsa
    • Tove Omnes, Meløy
    • Trond Fjærem, Neverdal
    • Frank Holdal, Ørnes
    • Jan Tore Roksøy, Ørnes
    • Marlene B. Karlsen, folkehelserådgiver Meløy kommune

Dersom du oppdager at det er manglende merking, feil i beskrivelsen(e) eller andre ting, ta kontakt med Meløy kommune, folkehelserådgiver Marlene B. Karlsen, tlf. 99 52 66 07 eller epost karmar@meloy.kommune.no eller "Fjelltrimmen i Meløy" på Facebook.

Fjelltrimkrus/fat

Motivet på krus og fat er et av årets fjelltrimposter. Motivet tegnes i sort/hvitt, krus og fat produseres av Porsgrun Porselen AS
    De som til nå har bidratt til tegning av fjelltrimmotiv er:

- Anfinn Myrvang
    - Johan Aage Iversen
    - Terry Whittall
    - Gro Rykkelid

Fjelltrimkvelden

Utdeling av kurs og fat skjer på den årlige Fjelltrimkvelden. Det trekkes ut premier blant de som møter opp på Fjelltrimkvelden.