Du er her: Forside / Nyheter / Ørnes skole feirer Id

Elevene feirer Id

Ørnes skole feirer Id med smaker fra verden.

- Jeg klarer ikke å være på Åpen skole i dag. Det lukter å så deilig av vafler, og jeg faster på grunn av Ramadan, sier en gutt ved Ørnes skole.
- Når er du ferdig med det da, spør skole- og fritidskontakt Erika Virtanen.

Det er mye medelever og ansatte ved Ørnes skole ikke vet om Ramadan og feiring av Id. Id betyr fest, og er en feiring av at muslimer har kommet seg gjennom en lang måned med faste. Markeringen er som en muslimsk julaften, og maten er veldig viktig.

Erika ba elevene om hjelp til å finne en fin måte å markere Id på. Dette har aldri vært gjort ved skolen. En gruppe elever har velvillig bistått med oppskrifter, matlaging og utdeling av smaksprøver i lunsjen til alle elevene og ansatte. Det ble en flott stund med deilig smak av hummus, tabbouleh og shawarma.

Markering av Id ved Ørnes skole

- Hvordan var det å bidra til feiring for hele skolen, spør Erika.
- Det var veldig gøy. Du vet - man må alltid ha en ekspert, sier elevene.

Elevene fortsetter med å fortelle at mange har spurt om å få oppskrifter. De sier videre at de ønsker gå foran som et godt eksempel og bidra til at dette blir en tradisjon ved skolen. Elever som kommer etter oss, må også få oppleve dette!

Meløy kommune er en pilot i satsingen Det Gode Liv i Nord i regi av Nordland fylkeskommune. Hver måned har et eget tema, og for april er temaet mat. Mat binder oss sammen på tvers av kulturer. Kunnskap om mat fra andre land, spise sammen, kjenne på nye smaker og feire sammen, bidrar til å nå bærekraftsmålet om god helse og livskvalitet.

Her finner du mer informasjon om Det gode liv i Nord

Publisert: 15.04.2024