Onsdag 18. juni er det klart for nytt kommunestyremøte.
Her kan du følge møtet direkte.
Her ser du fullstendig møteoversikt
054/25 – Tertialrapport HMS 1. kvartal 2025
Kommunestyret vedtok i sak 64/23 at administrasjonen skal rapportere til formannskapet og kommunestyret på HMS per tertial, tre ganger i året, i tillegg til årsrapport.
I denne saken rapporteres det på 1. tertial 2025.
055/24 – Tertialrapport 1 2025
Ifølge kommunelovens § 14-5 står det blant annet: «Årsbudsjettet er bindende for kommunestyret, fylkestinget og underordnete organer. Første punktum er ikke til hinder for at kommunestyret eller fylkestinget kan gi et underordnet organ myndighet til å avgjøre at deler av en bevilgning i driftsbudsjettet skal benyttes til å finansiere utgifter i investeringsregnskapet. Første punktum gjelder ikke for utbetalinger som kommunen eller fylkeskommunen har en rettslig plikt til å foreta. Kommunestyret eller fylkestinget skal endre årsbudsjettet når det er nødvendig for å oppfylle lovens krav om realisme og balanse. Kommunedirektøren skal minst to ganger i året rapportere til kommunestyret eller fylkestinget om utviklingen i inntekter og utgifter, sammenholdt med årsbudsjettet. Hvis utviklingen tilsier vesentlige avvik, skal kommunedirektøren foreslå endringer i årsbudsjettet.»
Kommunedirektøren legger nå fram tertialrapport 1 2025 med forslag til budsjettreguleringer.
056/25 – Kommuneplanens arealdel 2025-2037 – vedtak av plan
Utvalget for plan og kommunalteknikk i Meløy vedtok i sak 15/22 den 20. april 2022 å igangsette et arbeid med revisjon av kommuneplanens arealdel for Meløy kommune. Norconsult AS ble engasjert som plankonsulent.
Planoppstart ble varslet 28. april 2022 med kunngjøring i aviser og på kommunens hjemmeside, samt utsending av brev med oppstartsvarsel og forslag til planprogram. Frist for innbyggere, næringsliv o.a. til å komme med forslag til endringer av planen ble satt til 31. august 2022.
Planprogrammet, som har gitt rammene for planarbeidet, planprosessen og medvirkning, ble vedtatt av kommunestyret i sak 51/22 den 29. september 2022. Som en del av planprogrammet, vedtok kommunestyret også forslag til arealstrategier, som gir overordnede føringer for framtidig arealdisponering og samtidig er et verktøy for å realisere satsingsområdene i kommuneplanens samfunnsdel. Arealstrategiene er lagt til grunn for revisjon av kommuneplanens arealdel og vil gi føringer for framtidig plan- og byggesaksbehandling i Meløy kommune.
Et forslag til kommuneplanens arealdel ble sendt ut på offentlig høring 7. juli 2023. Meløy kommune mottok 34 skriftlige uttalelser til planforslaget. Fiskeridirektoratet, Mattilsynet, NVE og Statsforvalteren i Nordland fremmet innsigelser til arealbruk og bestemmelser i planforslaget.
Innsigelse er et virkemiddel som statlige og regionale myndigheter kan bruke for å sikre at nasjonale og regionale interesser blir ivaretatt i kommunale planer. Innsigelser medfører at kommunestyret ikke kan vedta planforslaget før kommunen og de myndighetene som har fremmet innsigelsene er enige om en løsning.
Innsigelsene har medført store endringer i planforslaget, og utvalget for plan og kommunalteknikk vedtok i sak 2/25 den 28. januar 2025 å sende et nytt planforslag ut på andre gangs høring.
057/25 – Finansiering av industriutvikling i Meløy
Kommunestyret vedtar i oktober 2021 omorganisering av næringsutviklingsarbeidet i Meløy (sak 79/21).
Meløy Utvikling KF avvikles, og ressursene flyttes over til kommunen. I kommunen skal arbeidet med næringsutvikling omfatte gjennomføring og rapportering på strategisk næringsplan og jobbe sammen med resten av avdeling for Plan, utvikling og næring for å lykkes med næringsutvikling i Meløy kommune. Viktige områder er fiskeri, havbruk, reiseliv, landbruk, skogbruk og ivaretakelse av forvalterrollen knyttet til industrisatsingen.
Spissede oppgaver knyttet til industrisatsing organiseres i eget selskap. Det ble vedtatt å etablere et industriutviklingsselskap, stiftet etter aksjeloven og lokalisert i Glomfjord Industripark. Formålet med selskapet er å legge til rette for industriutvikling som gjør at kommunen tar posisjon som ledende innen bærekraftig utvikling. Selskapet skal arbeide for å forbedre rammevilkårene for industriaktører som satser på utvikling av eksisterende og nye selskaper innen de områdene Meløy har naturlige fortrinn.
Industriselskapet, Meløy Industriutvikling AS (MIU) blir stiftet i august 2023, Meløy kommune er eneaksjonær og aksjekapitalen er kr 50 000. Styret har fem representanter, styreleder Edmund Ulsnæs, nestleder Anne-Marit Oleen og styremedlemmene Egil Sørheim, Kathrine Næss og Leif Kristiansen.
058/25 – Transportplan Nordland – Innspill til Nordland fylkeskommune
Nordland fylkeskommune skal utarbeide ny Transportplan for Nordland som skal vedtas i fylkestinget i februar 2026. Fylkesrådet har i tråd med Regional planstrategi for Nordland 2024-2028 vedtatt at den nye transportplanen skal være en temaplan. Temaplanen skal erstatte gjeldende Regional Transportplan 2022-2033.
Kommunene oppfordres til å gi felles innspill innen sin region gjennom sitt interkommunale politiske råd. Nordland fylkeskommune har utvidet fristen for skriftlige innspill fra 9. april til 30. juni 2025.
I behandling av Transportplan Nordland har Meløy kommune lagt opp til en todelt behandling av saken. Først en sak med innspill til Salten regionråd, og i en senere sak et eget innspill fra Meløy kommune til Nordland fylkeskommune. Innspill til Salten regionråd ble behandlet i formannskapet den 20. mars og i kommunestyret den 1. april. Disse innspillene ble sendt inn til Salten regionråd innen fristen 25. april.
Denne saken gjelder innspill fra Meløy kommune som sendes direkte til Nordland fylkeskommune. I forkant av denne saken er Meløy Næringsforum og de 10 grendelagene i Meløy invitert til å komme med sine synspunkter. Det ble også gjennomført en workshop med formannskapet den 30. april for å drøfte hvilke saker som bør prioriteres i tillegg til innspillene som ble sendt til Salten regionråd. Grendelagene var invitert til workshop sammen med formannskapet den 30. april. Ett grendelag deltok.
059/25 – Prøveordning: Vertskommunesamarbeid om akutt barnevernvakt sommeren 2025
Barnevernvakt er barneverntjenestens akuttberedskap og skal sikre at barn og unge får hjelp i alvorlige og tidskritiske situasjoner. Meløy kommune har de siste årene hatt høy sårbarhet i barneverntjenesten, særlig knyttet til bemanning og rekruttering. Dette har medført økt bruk av innleide konsulenter, noe som er kostbart og lite bærekraftig over tid.
For å møte disse utfordringene, har Meløy kommune, sammen med Beiarn og Saltdal kommuner, startet et prosjekt for å vurdere et vertskommunesamarbeid om akutt barnevernvakt. Som del av dette prosjektet foreslås en prøveordning i tre uker sommeren 2025, der Saltdal kommune tar hovedansvaret for den akutte barnevernvakten på vegne av Meløy kommune. Denne ordningen krever politisk vedtak i Meløy, Beiarn og Saltdals kommunestyrer.
Saltdal kommunes vertskommuneavtale med Beiarn kommune forblir uendret som et resultat av denne prosessen.
060/25 – Etablering av felles beredskapsråd Meløy, Gildeskål og Rødøy
Regjeringen foreslår i Totalberedskapsmeldingen (Meld.St.9) å styrke beredskapsarbeidet i kommunene ved å stille krav om at alle kommuner skal ha eller være tilknyttet et kommunalt beredskapsråd. Kravet vil komme gjennom endring i sivilbeskyttelsesloven.
Et krav om å være tilknyttet et kommunalt beredskapsråd åpner for at flere kommuner kan samarbeide ved å ha et felles beredskapsråd. Hvilken løsning kommunene velger å bruke er opp til kommunene selv.
Et kommunalt beredskapsråd kan være et forum for gjensidig informasjonsutveksling, drøfting og koordinering av beredskapsarbeidet. Eksempler på aktiviteter er samarbeid om helhetlige ROS-analyser, beredskapsplaner og felles øvelser.
Kommunale beredskapsråd består ofte av representanter fra politisk og administrativ ledelse, representanter fra private og offentlige virksomheter som eier kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner, næringsliv, frivillige organisasjoner, politiet, Sivilforsvaret og Forsvaret.
Beredskapsrådet skal bidra til et styrket forebyggende arbeid og til at lokale beredskapsressurser i større grad er koordinerte.
061/25 – Felles beredskapsplanlegger for Meløy og Gildeskål kommuner
Utfordringer innen beredskap følger ikke nødvendigvis kommunegrensene. For å samarbeide om slike utfordringer, og samtidig kunne spille på større fagmiljøer, oppfordrer myndighetene til samarbeid mellom kommuner for å løse samfunnssikkerhetsoppgaver.
062/25 – Rapport forvaltningsrevisjon Kvalitet i grunnskolen
Bestillingen av denne forvaltningsrevisjonen har bakgrunn i kommunestyrets vedtak i sak 033/24 Plan for forvaltningsrevisjon 2024-2027. Det ble vedtatt følgende prioriterte tema for forvaltningsrevisjon:
- Grunnskole (sak til behandling)
- Barnevern, regeletterlevelse
- Offentlige anskaffelser
- Utredning / Oppfølgning av vedtak
- Personalforvaltning
- Institusjonsomsorg
- Brann og feiing
- Flyktningtjenesten
- Legetjenesten
I samme sak har kommunestyret delegert myndighet til kontrollutvalget til å kunne definere og avgrense konkrete prosjekter innenfor de utvalgte områdene i planen.