Du er her: Forside / Nyheter / I am a living creature - Svartisen 2024

I am a living creature

Meløy kommune lar Svartisen spille hovedrollen i 2024.

Meløy kommune ønsker å bruke kulturhovedstadsåret til å belyse klimaendringene i nord. Med kulturprogrammet «I am a living creature» benytter Meløy anledningen til å skape dialog rundt klimaendringer, og at breene i verden smelter. -Ved bruk av kunst- og kultur skal vi se på vår relasjon til breen, vår reaksjon på at den er i rask endring, og utforske begrepet økosorg; den sorgen som kan oppstå når naturområder vi er glade i endres for alltid, sier leder for kultur og folkehelse Hanne Barvik. Gjennom året inviteres lokalt og internasjonalt publikum til å ta del i dialog, vandringer, og kunst- og kulturopplevelser ved Svartisen.

Setter Meløy på den internasjonale agendaen

- Breens tilbaketrekning er selve symbolet på klimaendringene verden nå opplever, sier ordfører Sigurd Stormo.  I Meløy er Svartisen et fyrtårn som har samlet og skapt stolthet hos innbyggerne gjennom generasjoner. -Når breen nå smelter og klimakrisen er på alles lepper setter det Meløy og Svartisen øverst på den internasjonale agendaen, fortsetter han. -Ved å utforske dette gjennom økt kunnskap, og med identitet og kultur som bakteppe, er rammen lagt for et spennende 2024 i Meløy.

Barn og unges stemmer

Som en del av programmet inviteres barn og unge til å si noe om hva de ønsker for Svartisen i framtiden. Blant annet gjennom workshops i den kulturelle skolesekken og et utopiverksted for ungdom i samarbeid med professor Ove D. Jakobsen ved Nord Universitet.

I will never be the same again

Barnas stemmer vil også være synlige i programmets hovedsatsning; vandreforestillingen «I will never be the same again». -Dette er en stedsspesifikk forestilling utviklet for Svartisen av kunstnerkollektivet LiLi Re, forteller Barvik. Med forestillingen inviteres publikum til å delta i en poetisk vandring opp til kanten av Engenbreen og tilbake. Ved bruk av lyd, visuelle uttrykk og ulike performative øyeblikk underveis utforskes temaene tap, sorg og transformasjon. Hvordan reagerer mennesker på at isbreene er i ferd med å forsvinne?

Både norske og utenlandske kunstnere bidrar til kulturprogrammet «I am a living creature». Felles for dem er deres bekymringer og uro over at naturen er i sterk endring, og hvordan man kan sikre viktige naturområder for framtiden. I mai legges årskonferansen for Norges Nasjonalparkkommuner til Svartisen. Tema der vil blant annet være kommunen som utviklingsaktør, og hvordan man kan utvikle reisemål for en bærekraftig framtid.

Statkraft er hovedsponsor for kulturprogrammet, som vil bli lansert i løpet av februar.

(Foto: Emilie Solbakken)

Publisert: 19.02.2024