Du er her: Forside / Nyheter / Den Unge Scenen (DUS)

Den Unge Scenen

Er du 13-19 år og har lyst til å spille teater?

Annethvert år blir det skrevet nye teaterstykker for ungdom. Nå inviterer sceneinstruktørordningen ungdom fra Meløy, Gildeskål og Beiarn til å etablere en teatergruppe som kan jobbe med de nye teaterstykkene.

Samarbeid med sceneinstruktørordningen

I Nordland er det sceneinstruktører fra Scenekunst i Nordland som følger opp gruppene. Det arbeides frem en forestilling med og for ungdom, som først settes opp lokalt, for så å fremføres på den regionale festivalen på Nordland teater i Mo i Rana. Her kommer grupper fra hele fylket og spiller for hverandre. Én av disse gruppene blir så tatt ut til å spille på landsfestivalen for DUS på Det norske teateret i Oslo.

Den Unge Scenen (DUS)

DUS er et landsdekkende nydramatikkprosjekt for ungdomsteater i Norge, og våren 2024 kommer det nye teaterstykker for ungdom. Scenekunst i Nordland har i samarbeid med kommunene i Ytre Salten en ambisjon om å samle en felles gruppe for Beiarn, Gildeskål, og Meløy. I løpet av våren ønsker vi å skape denne gruppa gjennom noen helgesamlinger sammen med regissør.

Planen er at gruppen selv velger et manus på første samling. Fra høsten av vil gruppen samles til helgeøvinger cirka hver tredje uke. Festivalen på Nordland teater går av stabelen rundt mars 2025.

Meld deg på

For deg som har lyst til å være med åpnes det nå for påmelding. Det er gratis å være med, og du behøver ikke noe sceneerfaring. Det viktige er at du har lyst til å pøve deg på scenen, og at du er mellom 13 og 19 år. I løpet av våren skaper vi gruppa gjennom å leke oss med drama, og de som så ønsker å være med videre på produksjonen til høsten, tar en endelig beslutning da.

For mer info og påmelding, kontakt kultur og folkehelse:

Epost: hanne.barvik@meloy.kommune.no

Om "Den Unge Scenen" (DUS)

DUS - Den unge scenen er et landsdekkende nydramatikkprosjekt for ungdomsteater i Norge. DUS bestiller og utvikler sceniske tekster og konsepter som fremføres av ungdom i alderen 13-19 år. DUS ble opprettet i 2004, og vi er nå i startfasen av den ellevte prosjektrunden.

Publisert: 06.03.2024