Du er her: Forside / Corona

Informasjon om koronaviruset

Innhold

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?


    Her finner du generelle råd og  informasjon om det nye koronaviruset.

     

    Om koronaviruset

    Det nye koronaviruset ble oppdaget i januar 2020. Utbruddet startet i storbyen Wuhan i Hubei-provinseni Kina i desember 2019. Viruset kan gi luftveisinfeksjon hos mennesker, og gir i de fleste tilfeller kun mild sykdom, men det rapporteres også om tilfeller av alvorlig sykdom og dødsfall.

    Ved mistanke om smitte

    Meløy kommune har satt økt beredskap i forbindelse med koronaviruset og har etablert eget personell som kan ta prøver hjemme hos deg eller på annet egnet sted. 

    Dersom du har symptomer på influensa (hoste, feber, sår hals, brystsmerter og pustevansker) etter å ha vært på utenlandsreise, skal du ta kontakt med legekontor eller legevakt per telefon

    • Ørnes legekontor: 75 71 06 00
    • Glomfjord legekontor: 75 71 01 00
    • Engavågen legekontor: 75 71 02 50
    • Legevakt: 116 117

    Du skal helst ikke møte på legekontor eller legevakt om dette kan unngås. Dette for å forebygge smittespredning. 

    Informasjonstelefon

    Koronatelefon Meløy

    Meløy kommune har opprettet en egen koronatelefon for deg som har spørsmål om det nye koronaviruset.

    Telefonen er betjent av helsepersonell alle hverdager fra kl. 10.00-14.00.

    Koronatelefon: 909 89 940 

    Nasjonal informasjonstelefon

    Folkehelseinstituttets informasjonstelefon: 815 55 015

    For barn, unge og familier

    Åpen telefon i skolehelsetjenesten

    Grunnet koronasituasjonen og stengte skoler er skolehelsetjenesten nå tilgjengelig for elevene over telefon. Helsesykepleierne ved de enkelte skolene har følgende telefontider:

    • Spildra skole
      Alle hverdager kl. 10.00-14.00.
      Telefon 943 88 550 eller 75 71 07 52

    • Reipå skole
      Alle hverdager kl. 10.00-14.00.
      Telefon 943 88 550 og 75 71 07 52 
    • Glomfjord skole
      Alle hverdager kl. 10.00-14.00.
      Telefon 909 74 084 
    • Enga skole
      Tar imot SMS tirsdag og torsdag kl. 10.00-14.00.
      Telefon 482 28 440
      Legg igjen beskjed om du blir oppringt så snart som mulig.

      Åpen telefon: mandag, onsdag og fredag kl. 10.00-14.00.
      Telefon 943 82 550 og 901 35 919 
    • Bolga Oppvekstsenter/ Meløy Oppvekstsenter/ Halsa skole
      Alle hverdager kl. 10.00-14.00.
      Telefon: 954 19 113

    • Ørnes skole/ Neverdal Enspire skole
      Mandag, onsdag og fredag kl. 10.00-14.00.
      Telefon 912 49 529

      Tirsdag og torsdag kl. 10.00-14.00
      Telefon 943 82 550 og 90135919
    Åpen telefon hos familieveileder

    Familieveileder er tilgjengelig for samtale og veiledning over telefon. Ta gjerne kontakt med oss dersom dere har behov for å snakke med noen om situasjonen rundt koronautbruddet eller andre tema som berører dere. 

    Vi er tilgjengelige på telefon alle hverdager fra kl. 08.00-15.30.

    Familieveileder Trine Solhaug: telefon 908 04 160
    Familieveileder Turid Solstrand: telefon 482 59 727

     

     

    Helsestasjon

    Helsestasjonene har redusert aktiviteten til det absolutt nødvendige fra og med 16. mars. Dette er i tråd med anbefalinger fra Helsedirektoratet. 

    Helsestasjonen vil beskjed til alle det gjelder om avlysning og endring av timer.

    Vi ber om at gravide og barn, eller husstander der en eller flere familiemedlemmer opplever akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste, pustevansker, eller lette symptomer som forkjølelse eller vondt i halsen, ikke møter opp på helsestasjonen selv om de har fått innkalling. Vi ber om at disse ringer sin helsestasjon snarest. 

    • Ørnes helsestasjon telefon 75 71 07 50
    • Glomfjord helsestasjon telefon 75 71 01 35
    • Halsa helsestasjon telefon 75 71 03 10
    • Vall helsestasjon telefon 75 71 02 65

    Vi minner våre besøkende om dette:

    • Vask hender ofte
    • Hold avstand til andre
    • Ikke håndhils på helsepersonellet eller andre som er i lokalet

     

    Jordmortjenesten

    I forbindelse med koronautbruddet vil vi i svangerskapsomsorgen begrense fysisk kontakt så mye som mulig. Dette for å ivareta deg som gravid og etter anbefaling fra Helsedirektoratet.

    Det betyr følgende:

    • Tidligsamtale hos jordmor utføres på telefon.
    • Når du henvender deg til helsestasjon som ny gravid vil du bli satt opp til time der. Jordmor ringer deg og gjennomfører konsultasjonen på telefon.
    • Alle gravide kontaktes av jordmor på telefon i svangerskapsuke 24, 28, 32, 36, 38 og 40 da vi ønsker å minimere den tiden de gravide er på kontoret. Jordmor vurderer videre oppfølging sammen med den gravide.
    • Ved oppmøte bør den gravide komme alene uten partner eller andre.
    • Hjemmebesøk etter fødsel blir på helsestasjonen, inntil videre.

    Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

    •  Ørnes kontor: 75 71 07 53
    •  Mobil:  907 67 728
    • Vakttelefon: 482 37 860 (kun ved akutte hendelser)

     

    Helsestasjon 0-5 år

    I forbindelse med koronautbruddet vil vi tilpasse oss anbefalinger fra Helsedirektoratet. Det vil bety følgende for deg som bruker av helsestasjonen: 

    • Aktiviteten på helsestasjonen vil være redusert inntil videre. Vi gir deg beskjed om eventuelle avlysninger, og endring av timer. 
    • Hjemmebesøk etter fødsel vil bli gjennomført på helsestasjonen. Mor og det nyfødte barnet møter på helsestasjonen alene i stedet for at vi kommer hjem til dere.
    • Vi gjennomfører 6 ukers konsultasjon med helsesykepleier og lege.
    • Vi følger det ordinære vaksinasjonsprogrammet (6 uker, 3 mnd, 5 mnd, 1 år og 15 mnd).
    • Vi følger opp barn, unge og familier med særskilte behov.
    • Vi forkorter konsultasjonene på helsestasjonen til et minimum med god tid mellom hver avtale.

    Samtale og veiledning gjøres over telefon.
    Har du spørsmål ber vi deg ta kontakt med din helsestasjon. 

    • Ørnes helsestasjon telefon 75 71 07 50/ 954 20 870
    • Glomfjord helsestasjon telefon 909 74 084
    • Halsa helestasjon telefon 954 19 113
    • Vall helsestasjon telefon 954 20 870

     

    Er du bekymret for et barn?

    For enkelte barn og unge kan ukene bli ekstra vanskelig når barnehage, skole og fritidsaktiviteter er stengt.

    I en situasjon med økende spredning av koronaviruset, og med stadig flere tiltak som iverksettes for å forhindre det, vil mange av våre sårbare barn oppleve at dagliglivet ikke fungerer som normalt.

    For noen av de mest sårbare barna som opplever vold, rus og annen omsorgssvikt kan ukene bli ekstra vanskelig når barnehage, skole og fritidsaktiviteter er stengt og de ikke har kontakt med de voksne i sitt nettverk.

    Er du bekymret for et barn ber vi deg ta kontakt med barnevernstjenesten eller barnevernvakta: 

    Barn og unge som er bekymret kan i tillegg til lokal barnevernvakt, ringe alarmtelefonen for barn og unge. 

    Alarmtelefon for barn og unge: 116 111
    Alarmtelefon er åpen alle dager hele døgnet.

     

    Psykisk helsetjeneste

    Trenger du å komme i kontakt med oss i psykisk helse? Ta kontakt med oss på telefon 415 40 818 eller 75 71 07 44.

    Mer informasjon om tjenesten finner du her.

    Nasjonale hjelpetelefoner

    Trenger du noen å snakke med?
    Her finner du en oversikt over nasjonale hjelpetelefoner.


    8 steg for å forhindre smitte

    God hoste- og håndhygiene reduserer risikoen for å få luftveisinfeksjoner, også smitte med nytt koronavirus. For å hindre smitte bør personer som er syke unngå å hoste eller nyse direkte på andre, og man bør, når det er mulig, holde minst 1 meters avstand til personer med luftveissymptomer.


    8 steg for å forhindre smitte

    1. Vask hendene dine ofte og grundig med såpe og vann.
    2. Unngå å ta deg til ansiktet. Viruset kan overføres til kroppen fra hendene via munn, øyne og nese.
    3. Unngå å hoste eller nyse direkte på andre. Dekk over med et tørkepapir som kastes, eller albuekroken.
    4. Unngå håndhilsning, kyssing og klemming.
    5. Hold avstand til andre – på jobb, ute og andre steder du oppholder deg. Kan du arbeide med jobb eller skole hjemmefra?
    6. Rengjør hjemmet på vanlig måte med vanlige renholdsmidler.
    7. Hold deg hjemme hvis du føler deg syk eller har lette symptomer på forkjølelse eller vondt i halsen.
    8. Hold deg oppdatert på gjeldende råd og ny kunnskap. Du finner informasjon på www.fhi.no og www.helsenorge.no


    Anbefaler ikke bruk av munnbind

    Det anbefales ikke munnbind for friske personer. Feilbruk forekommer ofte og personer som bruker munnbind tar seg oftere til ansiktet, noe som kan øke smittefaren. Personer som er syke kan bruke munnbind for å hindre å smitte andre. 

    Smittevernråd ved reise

    Norske myndigheter fraråder fra 14. mars 2020 reiser som ikke er strengt nødvendige. Det gjelder reiser til alle land. Reiserådet gjelder i første omgang til 14. april. Reisende bør følge med på Utenriskdepartementets reiseinformasjon og nyheter, da rådene endrer seg raskt.  

    Smittevernråd ved reise 

    Hjemmekarantene og hjemmeisolering

    Om hjemmekarantene

    Personer som er blitt satt i hjemmekarantene er friske, men har vært i en situasjon der smitte kan ha skjedd. Dette gjelder for de som er i hjemmekarantene:

    1. Skal ikke gå på skole eller jobb.
    2. Dere som bor sammen kan omgås normalt.
    3. Skal ikke ta lengre reiser innenlands eller reise utenlands.
    4. Skal ikke ta offentlig transport.
    5. Bør unngå steder hvor det er vanskelig å holde avstand.
    6. Skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for å holde tilstrekkelig avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø.
    7. Kan gå tur ute, men hold minst 1, og helst 2 meters avstand til andre.
    8. Skal være årvåken på egne symptomer. Ved feber eller luftveissymptomer, skal du isolere deg så snart som mulig.

    Hovedpoenget med karantene er å sikre at du ikke smitter andre før du selv utvikler symptomer, men det må også være praktisk gjennomførbart. 

    De som bor sammen med en person i hjemmekarantene skal ikke være i hjemmekarantene, men skal som alle andre i befolkningen følge med på egne symptomer. 

    Personer som er helt nødvendige for å kunne opprettholde forsvarlig drift knyttet til liv og helse kan bli unntatt fra karanteneplikten når de er på jobb.  

    Råd til personer i hjemmekarantene  

    Om hjemmeisolering

    Hjemmeisolering betyr å være hjemme, isolert fra andre mennesker, og ikke ha tett kontakt med de du bor sammen med. Du kan da ikke forlate hjemmet. 

    Dette gjelder for alle med mistenkt eller bekreftet covid-19 sykdom, helt til du er friskmeldt av lege.  

    Regler for karantene og isolasjon

    Karantene og isolasjon av personer som kommer til Norge fra utlandet er regulert i en egen forskrift som ble gitt i statsråd 13. mars 2020. Denne gjelder fremdeles, men den er endret i dag slik at den innfører karanteneplikt for alle som ankommer Norge. Endringen trer i kraft fra og med tirsdag 17. mars 2020. Det betyr at reisende fra Sverige og Finland skal også i karantene.

    I forskriften er blant annet personer som i arbeidsforhold reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige og Finland, unntatt fra karantene når de reiser til og fra arbeid.

    Les saken her

    Les forskriften om karantene, isolasjon og forbud mot opphold på fritidseiendommer på Lovdata

    Les forskriften om karantene for personer som ankommer Norge fra utlandet

     

     

    Arrangement og samlinger

     

    Helsedirektoratet har besluttet forbud mot og stenging av ulike arrangementer og tilbud for å hindre spredning av covid-19. Dette omfatter:  

    • Kulturarrangementer
    • Idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet både innendørs og utendørs
    • Alle virksomheter i serveringsbransjen, med unntak av serveringssteder der det foregår servering av mat, det vil si kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst 1 meters avstand.
    • Servering av mat skal ikke skje som buffet. Serveringsbransjen omfatter restaurant, bar, pub og uteliv.
    • Treningssentre
    • Virksomheter som tilbyr frisørtjenester, hudpleie, massasje og kroppspleie, tatovering, hulltaking(piercing) og liknende
    • Svømmehaller, badeland og liknende

     

    Hold deg oppdatert!

     

    Ny kunnskap om viruset tilkommer stadig. Vi anbefaler det at du holder deg oppdatert på siste informasjon, råd og retningslinjer fra myndighetene. 

    Folkehelseinstituttet

    Helsedirektoratet

    helsenorge.no 

    Les mer her 

     

    Plakat hygieneråd

     

    Her kan du laste ned plakat med Folkehelseinstituttet sine hygieneråd.

    Plakat hygieneråd 

     

    Informasjonsfilm om koronaviruset

     

    Både barn og unge har mange spørsmål om koronaviruset. Folkehelseinstituttet har nå laget en informasjonsfilm som kan gi deg svar på noen av spørsmålene. 

    Se filmen her 

    Gode tips til fysisk og psykisk helse

    Hvordan beholde en god fysisk og psykisk helse i «uvanlige» tider?

    Mange opplever nok dette som ei «rar» tid. Vi lever livene våre på en annen måte enn vanlig, er mindre sosiale og kan ikke delta på alle aktiviteter, skole eller jobb som før.

    Noen opplever usikkerhet og bekymring.

    Ikke glem at den situasjonen vi er i nå ikke kommer til å vare evig. Gjør gode ting for deg selv og andre, så er det lettere å beholde god helse, overskudd og trivsel NÅ og i FREMTIDEN.

    Vi vet at det er mye vi kan gjøre selv for at tilværelsen skal bli så bra som mulig. Her er noen helsefremmende råd fra oss til alle oss:

    Opprettehold/utvid ditt nettverk

    Å knytte sosiale bånd til andre er godt for oss. Med karantene, hjemmekontor, permitteringer og begrenset omgang med andre, er det viktig å likevel opprettholde sosiale kontakter. Hvis du mangler nettverk, kan du prøve å utvide ditt nettverk, for eksempel gjennom grupper på sosiale medier. Trenger du hjelp til å finne noen å snakke med? Ta kontakt med Gitte på Meløy frivilligsentral på telefon 409 00 575, dersom du trenger en telefonvenn eller ønsker å bli en. Du kan også bruke de nasjonale hjelpetelefonene dersom du trenger noen å snakke med.

    Vær fysisk aktiv

    Det er godt for oss å være aktive. I disse tider kan det være vanskelig å være aktiv på samme måte som tidligere, men det er bra både for vår fysiske og psykiske helse å være i aktivitet.  

    Gå en tur ut. Lek med barna i snøen. Dans på stuegulvet. Gjør styrkeøvelser. Løp opp trappa.

    Det er ikke viktig hva vi gjør, men at vi beveger oss såpass mye at vi blir litt andpusten og svett, gjerne hver dag.

    Mange har hjemmekontor som ikke er godt tilpasset. Da er det ekstra viktig å ta pauser, variere sittestillingen og gjøre noen forebyggende øvelser. Tips til øvelser finner du her.

    Flere tips om fysisk aktivitet på helsenorge.no.

    Spis variert og sunn mat

    Oppretthold dine vanlige rutiner når det gjelder måltider. Dersom du bor sammen med noen, så spis gjerne sammen så langt det er mulig. Måltidet er en viktig arena for prat og hygge. Prøv å få i deg nok frukt, grønnsaker og bær – gjerne 5 "håndfuller" hver dag.

    Kanskje har du litt mer tid nå og kan eksperimentere litt mer på kjøkkenet? Du kan for eksempel finne sunne og gode hverdagsoppskrifter på:

    www.3iuka.no

    www.frukt.no

    www.melk.no

    Sov godt

    Det kan være lett å la rutinene flyte litt når man kanskje ikke MÅ opp til et fast klokkeslett, men å bevare en god døgnrytme er viktig for god helse, overskudd og trivsel.

    Hold på dine vanlige rutiner når det gjelder søvn. Legg deg og stå opp til samme tid og sørg for å være ute i dagslys hver dag.

    Disse rådene er viktige for å opprettholde en god døgnrytme. Husk også at daglig fysisk aktivitet kan hjelpe deg til bedre søvn.

    Sliter du jevnlig med søvnen? Her kan du finne mer informasjon, tips og råd.

    Fortsett å lære

    Å lære seg nye ting gir glede, mestringsfølelse og stolthet. Nå har du kanskje tid til å lære deg noe nytt, eller ta opp igjen en aktivitet du ikke har gjort på lenge. Kanskje noen i din familie kan noe som ikke du kan? Lær av hverandre eller hva med å gi hverandre en liten utfordring? 

    Er du ikke så god på digitale verktøy? Da er dette en super ting å øve seg på akkurat nå. Klarer du å få til et videomøte med noen eller å ta i bruk en ny app? Det finnes en rekke muligheter til å lære seg nye ting. Du finner mange bøker og gjør-det-selv-videoer på Youtube. Meløy bibliotek har tatt i bruk den nye appen Bookbites. Her kan du låne og lese bøker gratis! Last ned appen og ta kontakt med Meløy bibliotek på deres facebookside hvis du ønsker veiledning for å komme i gang.

    Gi til andre

    Bli med i den nasjonale dugnaden. Du bidrar med å passe på to ting: Vent med å få viruset og vent med å sende det videre. Altså – følg de nasjonale og lokale anbefalingene!

    I ventetiden kan du kanskje bidra til samfunnet på andre måter, for eksempel gjennom å ta kontakt med frivilligsentralen eller frivillige organisasjoner og si at du ønsker å bidra. Du kan for eksempel melde deg som telefonvenn.Ta kontakt med Gitte på Meløy frivilligsentral på telefon 409 00 575, dersom du trenger en telefonvenn eller ønsker å bli en.

    Mange har en enslig nabo, eller en venn som ikke kommer seg så lett ut. Hva med å ta en telefon til han/henne? Kanskje kan du hjelpe med noe praktisk, noe teknisk på mobil/pc eller kanskje er det nok med en prat.

    Vær oppmerksom

    En måte som kan være til hjelp både nå og i en mer normal hverdag, er å være oppmerksom på hva du føler og tenker. Du kan også være oppmerksom på hvordan mediarapporteringen påvirker deg. Det er naturlig å kjenne på uro og frykt for det som skjer nå, og å bekymre seg for framtiden. Hvis du bekymrer deg mye, kan det bli en vond sirkel.

    Et tiltak du kan gjøre er å sette av tid hver dag for bekymring. For eksempel så kan du prøve å utsette bekymringen til kl. 17. Når klokken er 17 så bekymrer du deg i 30 minutter. Hvis du har bekymringstanker etter 17.30 så utsetter du bekymringen til neste dag kl. 17.

    Klarer du ikke å legge i fra deg bekymringstankene, er det lurt å snakke med noen du kjenner eller bruk de nasjonale hjelpetelefonene.

    Du kan lese mer om fem råd for god psykisk helse på Helse Norges nettside, men da uten kobling til korona.

    8 tips til deg med hjemmekontor

     

    Er det vanskelig å strukturere arbeidsdagen på hjemmekontoret. Her kommer 8 gode tips til deg med hjemmekontor:

     

    1. Hold på morgenrutinene som om du skulle dratt på jobb som vanlig. 
      Ta en dusj, spis frokost, puss tenner. Det signaliserer til hjernen at du skal på jobb. 

    2.  Lag deg en god arbeidsstasjon.
      Finn en komfortabel stol og bord i passende høyde. Bruk gjerne et rom der du kan lukke døren. 

    3. Følg en timeplan for dagen.
      Lag en arbeidsplan og sett deg mål for dagen. 

    4. Sett klare grenser for når du er på jobb og når du har fri.
      Oppretthold skillet mellom jobb og privatliv. Slik klarer du å holde produktiviteten oppe. 

    5. Ta ordentlige pauser og beveg deg bort fra arbeidsstasjonen.
      Ta lunsj, gjerne med kollegaer på telefon eller videochat.

    6. Snakk med kollegaer i løpet av dagen over telefon eller videochat.
      Diskuter saker med kolleger som om dere skulle vært på jobb. De gode løsningene finner man sammen. 

    7. Unngå distraksjoner som tv, sosiale medier, husarbeid og lignende. 

    8. Finn arbeidsro selv om dere er flere i husstanden som er hjemme.
      Det er lett å bli distrahert av det som skjer rundt i huset. Prøv å gjøre avtaler med de andre i huset om at man må få arbeidsro. 

    Forskrifter

    Fullstendig oversikt over forskrifter tilknyttet koronautbruddet finner du på lovdata.no

    Forskrift om utvidet karantenebestemmelse i Meløy kommune

    Forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (Covid-19 forskriften)

    Siste nytt fra Meløy kommune

    Ønsker du å holde deg oppdatert på siste nytt fra Meløy kommune. 
    Følg oss på www.meloy.kommune.no/nyheter 

     

     

    Sist endret: 01.04.2020