I 2020 ble det vedtatt å lage en hovedplan for det kommunale vegnettet. Dette for å legge et bedre grunnlag for framtidig ressursinnsats innen drift, vedlikehold og forsterkninger.
Som en del av arbeidet med planen er det kommunale vegnettet blitt fotografert og digitalisert. Samtidig er Meløy kommune blitt pilot for utvikling av et nytt FDV-system (forvaltning, drift og vedlikehold) for veiforvaltning.
Selve planen er utarbeidet av Safecontrol, på oppdrag fra Meløy kommune.
Hovedplan vei omfatter blant annet følgende punkter:
- Inndeling av det kommunale vegnettet i vegtyper
- Tilstandsregistrering av vegdekke og grøfter
- Bæreevnevurdering av vegnettet med basis i tilstandsregistreringen
- Forslag til tiltak for oppgradering av ønsket bæreevne
- Økonomiplan for perioden
- Handlingsplan for det første året for fire alternative bevilgningsnivåer
Gir godt grunnlag for planlegging
-Planen vil gi oss et bedre grunnlag for å planlegge framtidig ressursinnsats innen drift, vedlikehold og forsterkninger av det kommunale vegnettet, sier Abdifatah Awil, ingeniør og prosjektleder for hovedplan veg i Meløy kommune.
I inneværende planperiode (2022-2025) har Meløy kommune satt av 5 millioner i året til rehabilitering av kommunale veier, totalt i perioden 20 millioner.