Du er her: Forside / Nyheter / Utopiverksted på Svartisen

Utopiverksted på Svartisen

Tirsdag 7. mai inviteres ungdom til å si noe om hva området Svartisen skal være i framtiden

Tirsdag 7. mai samles i overkant av 20 ungdommer til et utopiverksted på Svartisen ledet av professor Ove Daniel Jakobsen og førsteamanuensis Vivi Storsletten fra Nord Universitet. Tema for utopiverkstedet er Svartisen, og hvordan ungdommene ønsker at området Svartisen skal utvikles for framtiden.

Utopiverkestedet er en del av Meløy kommunes markering av kulturhovedstadsåret Bodø 2024, og kulturprogrammet "I am a living creature - Svartisen 2024".

I stedet for å spørre hvordan framtiden vil bli, spør vi hvordan vi vil at den skal bli. Det handler om å lage visjoner om en framtid hvor samfunnet blir som vi ønsker det skal være.

-Ove Daniel Jakobsen -

Resultatet fra workshopen samles i en rapport, som kan brukes som kunnskapsgrunnlag av politikere, kommuneadministrasjon og andre beslutningstakere, sier leder for avdelingen kultur og folkehelse, Hanne Barvik.

Ungdommene som deltar på utopiverkstedet, kommer fra de ulike ungdomsskolene og videregående skolene i Meløy. Meløy ungdomsråd og Meløy medvirkningsgruppe er også representert. Utopiverkstedet er en del av kulturprogrammet «I am a living creature – Svartisen 2024», som er Meløy kommunes markering av kulturhovedstadsåret Bodø 2024.

Det er viktig at vi engasjerer den framtidige generasjonen og lytter til deres ønsker og tanker om framtiden, sier ordfører Sigurd Stormo. Med bakgrunn i allemannsretten har vi alle et eierskap til Svartisen og området rundt.  Det er derfor selvsagt at ungdommene får anledning til å si noe om hva området betyr for dem og hva de ønsker seg for Svartisen i framtiden.

Publisert: 06.05.2024